onsdag 12 november 2014

My favorite shoulders exercises

Fick frågan vilka axelövningar jag gillar mest att träna, så tänkte därför slänga upp ett inlägg om det. Axlar är en av mina favoritmuskelgrupper att träna. Ben och rumpa tar första platsen. Hade tänkt ta kort vid gymmet igår när jag tränade just axlar men det glömdes helt bort.. så ni får bilder från tam ta daa Google. Huvudsaken är väl att ni får veta vilka övningar det är. Inte så viktigt vem som är på bilden, eller hur? ;) Det finns ju huuur många axelövningar som helst, men visar några av mina favoriter.

Militärpress med stång har länge varit en favorit. Den går att köra både sittandes och ståendes, men jag föredrar ståendes eftersom jag då kan ha tyngre vikt eftersom jag får starkare stöd av bålen. Som på bilden startar man med stången ovanför bröstet med armbågarna nära kroppen. Pressar stången sedan upp mot taket, och återgår sedan till utgångspositionen vid bröstet.
 Andra övningen är Lateral raise, startar med vikterna framför kroppen och för armarna sedan utåt. Kom inte högre med händerna än vågrätt eftersom det då kan skada axlarna. Man kan köra denhär övningen antingen med helt raka armar (då kör behöver man inte så tunga vikter) eller med armarna i 90' graders vinkel (då kan man ha ordentligt tunga vikter).
 Front lateral raise, med viktplatta. Går såklart att köra med stång eller hantlar oxo men jag gillar mest viktplatta. Startar med plattan nere och för den upp tills händerna är i axlarnas höjd. Inte heller här högre upp eftersom det då kan slita på axlarna. Raka eller lite böjda armar.
 Och slutligen Arnold press. Börjar med hantlarna vid axelhöjd, handflatorna mot dig själv och armbågar nere nära kroppen, för dem sedan uppåt och skruvar armarna så att handflatorna är utåt. Kommer sedan ner igen och roterar armarna så att handflatorna pekar inåt igen. Den här övningen är ganska ny för mig men gillar den skarpt, den tar så bra på axlarna!
Om dessa övningar är nya för er så börja inte med för tunga vikter. Ta lätta vikter och fler reps istället, så att ni får in tekniken och får det att kännas rätt. Kör övningarna i 3 set, med cirka 30 sekunders vila emellan. Feel the buurn! :)

2 kommentarer:

Deas sa...

Jag ska faktiskt börja träna nu i helgen (imorgon) och dessa knep var väldigt intressanta för en nybörjare!

Sabina sa...

Så bra! Härligt. Hoppas du kommer igång bra med träningen! :) Lycka till!