onsdag 5 november 2014

I just love the burn

Gokväll på er.. eller godnatt kanske det heter denhär tiden på dygnet. Jag sitter nämligen återigen på min rumpa i jobbet och ska räkna ner timmarna.
MASSor av snö har kommit idag och det bara ööser ner! Strömmen har oxo gått bort här 3 gånger(!!) men bara under några minuter. Men banne mej om strömmen åker bort en längre tid en det. Hur ska jag då palla att sitta uppe i mörkret?! *knäpper händerna och håller tummarna för att det inte ska hända*
Nåväl, vad har jag gjort tidigare idag då? Jo jag körde ett styrkepass på förmiddagen (axlar, triceps och bröst), sedan blev det städning och därefter hade jag inbokat två fastighetsmäklare för att komma och värdera min lägenhet. Jag har haft flera och värdera för att nu sedan välja till vilken förmedling jag ska sätta ut min lägenhet (det gäller att se vilken provision de ska ha, hurudant samarbete man har medan de ska sälja osv, för att få den bästa mäklaren för sin fastighet.) Så imorgon lägger jag ut min lägenhet till förmedlingen! :) Spännande tider!
Mot kvällen drog jag och V till gymmet igen, och jag körde mitt cardiopass på 30 minuter samt några andra övningar. Mina favoritövningar när det gäller träning utan vikter ser ni nedan på bilderna. Övningar som görs i högt repetitionsantal och utan vikter, för att jobba på styrkan, uthålligheten och rörligheten.

Den första är Kick back på bänk, men går även att göra ståendes. Den börjar snabbt bränna i rumpan vilket vi älskar! ;) Håll överkroppen rak och för benet uppåt ifall du är på en bänk. Men åk inte så högt med benet att du börjar böja ryggen/korsryggen. Tänk på att det är rumpan som squeezar benet uppåt, gör rörelsen i jämn takt, inte för snabbt.
Min andra favorit är den enkla Raka marklyft-övningen. Börja med att stå rakt upp, och kom sedan ner med överkroppen så att fingertopparna nästan nuddar marken (så långt ner du kan, sålänge du har rak rygg.) Puta med baken bakåt och ha lätt böjda knän. Försök ha vikten på hälarna så tar det mera i rumpan, lutar du för mycket på tårna börjar det träna korsryggen mera (och då blir det som Good morning-övningen). Denhär övningen är riktigt bra för rumpan och baklåren!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, tack för en inspirerande blogg!
Har du nå favorit axelövningar som du kör? :) /sofia

Sabina sa...

Tack så mycket, alltid roligt att höra man kan insipirera andra! :) Axlar är min favorit muskelgrupp att träna, så kan sätta upp ett inlägg där jag svarar på din fråga! :)