fredag 14 november 2014

Matrutiner och nattjobb

Gokväll stjärnhimlar! Sista målet mat ligger i magen och det återstår 7 vakna timmar innan nästa mål får intas, nämligen morgonmålet. När jag jobbar nattetid har det varit svårt att hitta en bra rytm för sömn och när matlådorna ska intas. Men för några månader sedan kom jag på det som fungerar bäst för mig. Nämligen att hålla mattiderna i stort sätt på samma tid oavsett om jag jobbar eller inte.

 Jag äter morgonmålet innan jag slutar och åker hem för att få min sömn under dagen,sedan då jag vaknar fortsätter jag med ett mellanmål eller lunchen, och därefter med cirka 2,5-3 timmars mellanrum mellan alla mål. Därför blir det att jag är helt utan mat under natten då jag jobbar. Konstigt nog vänjer man sig snabbt och det går rätt så bra. Såklart är man hungrig som en varg där vid 05 tiden men då får man bara hålla ut. Förut när jag inte gick efter kostschema åt jag med 3 timmars mellanrum hela tiden under vaken tid, men nu när jag har ett begränsat antal mål jag får inta under ett dygn måste jag fördela dem vist.
Dessutom är mitt nattjobb väldigt fysiskt inaktivt, därför klarar jag mig utan mat då. Viktigaste är att jag får bra mat före och efter träningen och på dagen då man är aktiv. Fick också höra av andra nattvakter då jag började mitt jobb "att jag kan förbereda mig för att gå upp mellan 5-10kg" eftersom man äter så mycket under natten. Vilket gav mig den största förskräckelsen eftersom jag redan då visste att jag kommer börja satsa på bikini-tävlandet. Och då vore en viktuppgång pga dålig rutin vara förödande. Så när jag började jobba här åt jag nästan 80% protein och 20% kolhydrater under natten.. tills jag då kom på mitt sätt som jag kör nu. Så gick inte upp i vikt pga mitt arbete vilket är en lättnad. Men kan förstå de som gör det eftersom man ofta cravar för smörgåsar och andra goda kolhydratskällor på natten när man är sådär lagom dåsig i huvudet och tam i kroppen.
Men detta sätt fungerar för mig! För vissa kanske det fungerar bäst att äta något lätt var tredje timme för att inte börja må dåligt eller få för lågt blodsocker. Men som sagt, min kropp har vant sig och detta fungerar riktigt bra för mig. Aaa.. så nu hade vi det utrett.
Så justde. Torsdagen då? jo jag avverkade ett rygg och biceps pass på gymmet med trogna Emilia. Passet gick bra, fast fick dålig kontakt med ryggmusklerna, men ett sjuukt bra tryck i bicepsen! Började hör och häpna se en liten illusion av en ådra i ett starkt ögonblick! När jag såg det smälte mitt hjärta lite liksom jag skulle ha sett en liten hundvalp. Ser väldigt framemot alla ådrorna sedan vid deffen!. I like em alot! ;) Smaken är som baken, som min pappa brukar säga.

Gjorde jag något annat nyttigt då? nja betalade sjuhelsikes mycke räkningar och förbannades på alla dyra försäkringsavgifter. Kanske bra att ha dem och sålänge man inte behöver använda sig av försäkringen men suger musten ur mig att betala dem. Nåväl nu är allt betalat iallafall. Ny dag, nya tag. Ääänd its 7 timmar tills jag slutar jobbet och får ta helg! Cheers! :)

Inga kommentarer: