tisdag 31 mars 2015

Svar på fråga


Fråga:
Anonym Anna sa...
Hej Sabina. Vi känner int men min kompis rekommenderade din blogg åt mej en stund sen o nu har ja läst typ ett år bakåt. Din livsstil e intressant o ja sku vila fråga några saker om den. :) Du tränar ju väldigt mycke utan ordentliga vilodagar. Säger int kroppen emot o får du int känsla att nee nu måst ja vila o hoppa över en dag att inte brinna slut sej? Hur sku dina träningsvecka se ut utan tävling? Hur många träningar o vad eller sku he vara mera som 'idag känns de kul me bodycombat'. Sku du planera va du sku göra? Och kosten då. Du tränar ju så myki att int säkert sku du va större me 'helt vanligt hemmamat' o goda saker när de känns så. Om de int känns så helatiden. :D Eller sku du vara lika noga med va ska ner. Ska du göra en tävling nu bara eller kommer du att fortsätta me de länge? O sen en löjligt fråga men ja har fundera den. Ja förstå att du har alltid tränat o varit smal men int styrketräning så myki, eller har ja fel? Nå iaf alltså dina byxor som du har had tidigare. Rymms di på ännu pga att du har fått så stora lår o rumpa (fina). :D Tack för dej som inspirerar mej att orka träna mera. Du är grym; Lycka till me tävling. :)


Svar:
Hej Anna och TACK för din kommentar!! :) 
Ska försöka svara på alla dina frågor! 

Jag har vilodagar, en vilodag i veckan som är vila både från cardio och styrketräning, och en dag där jag vilar från styrketräning och kör bara en kort cardio. Så min kropp hinner återhämta sig. Vila är väldigt viktigt för att musklerna ska kunna byggas upp och återfå krafter, så det måste man prioritera lika mycket som man prioriterar träningen. Dessutom är träningschemat uppbyggt så att man tränar några muskelgrupper en dag och vilar dem de två kommande dagarna då man tränar andra muskelgrupper. På så sätt hinner olika muskelgrupperna vila mellan träningarna (kör alltså inte hela kroppen 5 dagar i veckan). Så nej jag hinner inte känna att jag vill hoppa över en träningsdag! :) 

Min träningsvecka skulle troligtvis se ut på ganska liknande sett som nu. Innan jag började träna inför  Bikini fitness tränade jag styrketräning 6 dagar i veckan (vilket man skulle kunnat köra 4-5 styrkepass istället och nått cardio eller plyo). Jag älskar att träna med fria vikter och i gymsalen, så därför skulle träningspassen nog vara relativt lika som nu. Gillar att träna ensam eller med en kompis, är inte så förtjust i ledda pass eftersom jag vill välja själv vilken muskelgrupp jag tränar. 

Nu under deffen (dieten) inför tävlingen, utesluter vi sockret men äter ordentlig mat som: fisk, kyckling, kött, ris, majstortilla, bönor, linser, potatis, havregryn,frukt, grönsaker osv.. Jag äter frukost samt 5 riktiga varm-mats mål om dagen. På offseason ( då vi bygger muskler) har vi en "fuskdag" i veckan och äter vad man vill (vilket jag nog har haft under dieten också men uteslutit sockret som sagt).

Jag går ju efter kostschema och då håller jag mig till det för att nå mina mål med bästa förutsättning, därför har jag inte heller så stora cravings på att "äta vad jag vill, eller äta något gott bara för att..". Jag vill lyckas förändra min kropp och se hur den kan förändras, och kosten är A O när det gäller att forma kroppen. Förut tränade jag hårt men åt vad jag ville och då kom inte de resultat jag önskade. Men håller hårt vid att man måste få unna sig något gott/valfritt en gång i veckan för att få en boost att följa schemat resterande dagarna av veckan. 

Jag har inte tänkt så långt vad jag ska börja göra, jag tar denhär första tävlingen nu, ser hur det går. Men jag brinner verkligen för denhär sporten eftersom den passar mig perfekt: jag får träna det jag tycker mest om att träna, jag får följa ett schema som ser till att min kropp får i sig allt den behöver och jag är friskare och mår bättre än jag nånsin gjort, både fysiskt och psykiskt. Därför kommer jag nog fortsätta med kostschema och träningsschema efter tävlingen. Och troligtvis kommer jag nog tävla flera gånger oavsett hur det går på tävlingen eftersom det är det roligaste jag nånsin börjat med! :) 

Ja, jag har alltid varit i helt bra form (vad jag själv tycker, jag har alltid gillat min kropp). Jag har styrketränat nu i ca 2,5 år, innan var jag på mycket ledda pass, sprang och så, men har funnit kärleken till styrketräningen eftersom den kan göras så varierande. Mina byxor jag hade förut (för ett år sedan typ) passar inte längre, eftersom benen och rumpan blivit större men midjan smalare, så de byxorna är nu för små i benen och för lösa runt midjan :P 
Så underbart roligt att höra att jag kan inspirera dig!! Och tack för de fina orden! :) Kram!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Passar på och ställer en fråga jag också. Jag styrketeränar rätt så mycket och har lyckats bygga upp muskelmassan bra, men jag skulle vilja förbränna mer fett. Har du nått tips på hur jag skulle kunna få in mer fettförbränning? Vad är effektivast? Och skulle du rekommendera några fettförbränningsprodukter? Jag är helt normalviktig men vill som sagt gärna förbränna mer fett och arbeta musklerna synligare. Tacksam för svar :)

Sabina sa...

Hej på dig! Då rekommenderar jag träningspass som plyo (plyometrisk träning), slå upp på internet eller youtube och du ser vad det är för sorts träning. Med plyo-pass förbränner man väldigt bra, får upp konditionen, bibehåller muskelmassan samt tränar upp muskeluthålligheten.
Fettförbränningsprodukter, nej, jag tror ärligt talat inte att det finns något piller som hjälper till att förbränna fett. Jag tror mest på att klunka ner en kopp kaffe så man blir pigg och kör igenom passet så hårt du kan, då förbränner du mest vad du kan! :) Våga testa dina gränser och köra på fastän musklerna darrar, mjölksyran pumpar och svärorden yrar i huvudet! :D Då utsöndras endorfiner och man känner sig väldigt nöjd efteråt! Lycka till! :)

anonym sa...

Tusen tack! och lycka till i tävlingen, du är verkligen värd en vinst :)

Sabina sa...

Tack så jättemycke, det får vi hoppas på ja! :D