tisdag 28 oktober 2014

Svar på fråga

Fråga: Anonym: Hej, ja undrar en sak, är det bra/dåligt att köra fitnessprogram under flera års tid, jag tänker då på just det här att man äter mycket för att bygga upp musklerna, och sen ska man börja få bort allt fett en period, det torde ju chocka kroppen ganska mycket? Jag tänker att det kanske inte i det långa loppet är hälsosamt? Men det här är bara nånting som jag själv började fundera på, så jag vet alltså inte alls hur det är, det var bara något jag började undra :)

Svar:  Hej och tack för din kommentar!:) Eftersom jag har tränat intensivt på gym nu i cirka 2 år, men gått efter ett kost- och riktigt träningsprogram i cirka 4 månader, så kan inte svara med fakta på hur kroppen reagerar men jag kan svara med mina teorier.
När man går efter ett strikt kost- och träningsprogram så är ju det schemat utformat individuellt för just dig och ditt mål. Det vill säga för mig handlar det om att först gå på +kcal och styrketräna, för att bygga muskler och få igång metabolismen i kroppen (ämnesomsättningen). Cirka 16-12 veckor innan tävling gäller det för mig att droppa fettprocenten för att få musklerna och proportionerna mer synliga, genom att gå på -kcal, styrketräning samt cardio. Direkt efter tävlingen kommer mitt kcal-intag ökas stegvis för att få upp fettprocenten igen. Man ska inte lämna i sin tävlingsform någon längre tid eftersom det skulle skada kroppen, eftersom man har för lite underhudsfett, vilket skulle försämra immunförsvaret och man skulle troligtvis blir sjuk i någon form.
Anyway, Att gå efter ett kostschema för fitness handlar ju om att äta bra hälsosam mat. Mat från alla källor, dvs protein, fett och kolhydrater även socker, för att kroppen ska få det den behöver för att fungera. Därför tror inte jag att det gör skada åt kroppen i långa loppet, just eftersom man äter hälsosamt. Man har intensivare träningsperioder men även lugnare träningsperioder. Man lyssnar till kroppen och justerar upplägget efter hur kroppen svarar på schemat. Och just eftersom det inte är någon diet som bestämmer att man inte får äta kolhydrater/inget fett/inget socker bla bla.. utan det är ett kostupplägg som är hållbart livet ut, man äter nyttigt och man får i sig från alla näringskällor, vitaminer och mineraler.  
MEN jag tror, att ifall man tävlar flera gånger per år, vilket gör att man måste bulka-deffa-bulka-deffa-bulka-deffa osv.. många gånger under en kort tid tror jag inte är så hälsosamt. Jag tror att kroppen behöver få ha några månader på sig att få hålla ett och samma schema innan man svänger om. 
Sen beror det ju på ifall man har en offseasonvikt vs tävlingsvikt som kan skilja sig på +10 kg eller om man har en vikt som bara skiljer sig på 2-6 kg.. ifall man har en vikt som bara ska droppa några kilo för en tävling tror jag inte att det påfrestar kroppen lika mycket som om man måste sätta på sig mycket och droppa mycket. Det tror jag sliter på kroppen mer. 
Däremot vill jag igen poängtera att det även beror på vilket mål man har och vilken kroppstyp, alla fungerar vi olika och huvudsaken är att man hittar det upplägg som ens egen kropp mår bäst av, för att nå de mål man har! För det är ju det det handlar om, att må fysiskt och psykiskt bra, att ha en hälsosam livsstil, inte att förstöra kroppen. Jag har inte börjat med fitness-livsstilen bara för att få tävla utan jag vill experimentera med min kropp, få den att utvecklas, töja på mina gränser och gå utanför min trygghetszon, och ha en livsstil som jag kan hålla livet ut, oavsett tävlingar. 
Jag vet att jag har hittat min rätta livsstil nu. Jag kommer troligtvis inte att mittiallt en dag strunta i allt som heter schema och börja leva som jag gjorde förut (då tränade jag ifall orken/lusten fanns, åt det jag ville och när jag ville.) Nej jag mår så mycket bättre nu, att ha en plan och ett tydligt mål i sikte! :) Lite flummigt svar men hoppas du fick ut något av det iallafall! :)
Ni får jättegärna ställa flera frågor.. det behöver inte vara om träningen eller kosten, vad ni vill! :) 

2 kommentarer:

Malin sa...

Tack för svaret! :) det verkade väldigt vettigt det du skrev! Lycka till med all tränibg och tävlingen sen! När är det du ska tävla?

Sabina sa...

Vabra! Tack så jättemycket! :) Jag ska tävla i april nästa år, på fitness classic-tävlingen! :)