fredag 24 oktober 2014

Preparation is the key

Då var man i jobbet igen, sista skiftet nu innan ledig helg. Sov väldigt dåligt på dagen så det kändes som om man var bakfull hela dagen. Fick trots allt till ett bra hamstringspass tillsammans med Emilia. Vi satt sedan ned och åt vårt post w meal och diskuterade tävlingar med en producent från tidningen Kuntosali&fitness, där konstaterades det att nästa år kommer det vara högre krav på deltagarna både med fysiken och poseringsframförandet. Nervositeten steg lite för hur man själv kommer att vara i form vid tävlingsdags. Men ska bara köra på, göra mitt bästa och hoppas på att det tar mig långt, mer en så kan man ju faktiskt inte göra. Only do your best every day. Det går inte med några genvägar eller mirakel, bara hålla sig till det planerade kost- och träningsschemat! :)


Har också hunnit veckostäda och foodpreppa för resten av veckan. Konstaterade för mig själv att visst är det dyrt att köpa bra mat som fisk, kyckling, grönsaker, sockerfria produkter osv, äta många gånger om dagen och alla tillskott, men å andra sidan är det inte heller billigt att äta "dålig" mat. Man får ganska mycket bra mat från butiken för samma pris som att gå ut på lunch och fara ut och äta middag på någon restaurang. För att inte räkna med den summa många sätter på alkohol, bullar till kaffet, en chokladstång här och där. Så summa summarum tror jag inte att jag sätter ut mer pengar nu på min kost än vad jag gjorde tidigare. Vågar nästan konstatera att det kan hända det tillochmed är lite billigare nu.

Om man inte går efter ett kostschema så handlar man kanske lite oftare småsaker som faller i glömska. Alla bäckar små..  Nu vet jag precis hur mycket går åt för mig under en hel vecka och köper då heller inget onödigt, allt det jag köper blir uppätet. Så detdär med att det är dyrt att äta bra mat håller jag inte alla gånger med om. Dessutom lägger man ju inte pengar på ingredienser som man annars brukar blanda i matlagningen som t ex olika såser, grädde, ostar etc. vilket ökar en hel del på matkostnaderna. Storkok och planering is the key för ekonomisk matlagning. Men, allt går att göra billigt vs dyrt, det beror mycket på vilka produkter och märken man använder. Har också sett stora skillnader på mitt matinköp beroende på vilket schema jag har, för något kostschema har det blivit ca 55e/vecka och för något schema har det blivit endast 25e/vecka. Att vara fit kostar men även att vara fet, det enda som är billigt är väl att bara vara smal ;) Anyway sätter jag gärna mina pengar på bra mat eftersom jag ser det som en investering i mig själv, det är ju ändå i min kropp jag ska leva varje dag!

Okej färdigt flummat om mat, nu ska jag sätta på ett avsnitt av Suits. Goder natten! :)

2 kommentarer:

M sa...

Hej, ja undrar en sak, är det bra/dåligt att köra fitnessprogram under flera års tid, jag tänker då på just det här att man äter mycket för att bygga upp musklerna, och sen ska man börja få bort allt fett en period, det torde ju chocka kroppen ganska mycket? Jag tänker att det kanske inte i det långa loppet är hälsosamt? Men det här är bara nånting som jag själv började fundera på, så jag vet alltså inte alls hur det är, det var bara något jag började undra :)

Sabina sa...

Tack för din kommentar! :) Ska ta och svara på den med ett inlägg!