onsdag 17 september 2014

Proteingröt

Jaa, så sådär efter x antal veckor med gröt och kokt ägg varje morgon så måste man börja komma på lite variationer på tillagningen men av samma varor. Så har blandat i råa ägg i gröten så har gröten blivit mjukare och krämigare, mycket gott! Men hur gör man då? Jadu, den första gången jag testade det hade jag kokhet gröt och klickade i alla ägg(som var rumstempererade).. Ja då kan ni ju gissa vad det blev? Jo sval gröt med äggbitar som hann bli färdiga av värmen och skärde sig totalt. Det var tyyp det äckligaste jag ätit! Seriöst! Det smakade ljum smaklös gröt med äckel pruppäggsmak! Hahaha fyy spydde mej själv lite i munnen när jag skulle försöka få ner det :D 
Men så kom ja på hur jag skulle göra för att undvika att äggen skär sig i gröten. Jo jag värmde gröten halva tiden i micron, vispade de kylskåpskalla äggen med en gaffel för att få mer luft i det och sedan blandade jag det ner i gröten medan jag vispade med gaffel i grötskålen. Och sedan in i micron nån minut till. Då slapp man äggsmaken och det blev krämigt gott. Smaksätt gärna med kardemumma,pepparkakskrydda, kanel eller för de som får sätta sylt, frukt, jordnötssmör eller annat gott. :)
                             
 
   

Inga kommentarer: