måndag 15 september 2014

Matförberedelser och tankar om motivation

Anonym sa...
En fråga som jag velat ställa länge är om du gör matlådorna för en hel vecka eller bara några dagar? Och hur förvarar du maten, fryser du ner den eller hur länge håller en matlåda i kylskåpet? 

Sen undrar jag om du aldrig tappar motivationen och fuskar? :D verkar som om du har ett superbra humör hela tiden.

Svar: Hej Anonym! Tack för din kommentar! :) 
Jag kokar ihop maten två gånger i veckan, på söndagskvällen och på ons.kvällen/tors.morgonen (beroende på hur jag jobbar). Jag kokar för 3 dagar framåt på söndag, och nästa gång foodpreppar jag för 4 dagar. Ibland har jag matlådor som innehåller sånt som jag kan frysa ner helt komplett, som t.ex ris, kyckling, tomater.. eller pasta, maletkött, svampar. Då gör jag ofta de matlådorna färdigt för 7 dagar och lämnar 3 i kylskåpet och resten in i frysen. 
Man brukar räkna att kokad mat håller cirka 3 dagar i kylskåpet, därför kokar jag med 3-4 dagars mellanrum. 
Ibland när jag har mer tid brukar jag laga färdigt kyckling, maletkött, kalkon, lax och väga upp det i rätta portionsmängd och sedan sätta det i påsar och in i kylen. Det förenklar en hel del sedan när du ska foodpreppa så behöver man endast ta upp det man behöver för de kommande 3 dagarna, och inte ha en platta på för ris, en för pasta, en för potatis och ugnen på för fisk, kyckling osv.. ja du fattar. Det är nog ändå kaos i köket då man foodpreppar. :) Så alltid bra att ha några ingredienser som inte behöver tillredas. 

Min motivation, har varit på topp typ.. enda sedan jag började tillhöra Team Trifinity. Jag har drömt om dethär länge och är så ivrig att få se vart ett tränings- och kostschema kan föra min fysik. Men det är klart att det kommer dagar speciellt när man är trött och man tycker att fysiken inte går framåt och man känner sig frustrerad, men hittills har sådana svackor gått om rätt snabbt. Det har ofta hjälpt med  t ex några timmars sömn, lite motivationsklipp på youtube eller en pratstund med Emilia eller Viktor. Jag är väldigt målinriktad av mig och är huuungrig efter mer utveckling hela tiden, så hittills har den motivationen hållit mig fokuserad och igång varje dag. Så hittills har jag inte fuskat en enda gång och har inte tänkt göra det heller. 
Jag känner mig själv såpass bra att jag vet när jag t.ex förut har godisstrejkat i en månad och sedan fuskat efter en vecka, så har detdär godiset inte smakat bra och jag har blivit besviken på mig själv varför jag inte höll det jag lovade mig själv, så jag vet att det inte är värt att fuska. Och när jag ibland dreglar över andras mat/godis, så brukar jag påminna mig själv att jag vet ju exakt hur det smakar! Jag vet ju hur choklad, gräddtårta, pizza, gräddbulle, makuunigodiset *hjärtögon*..jaa allt detdär himla goda smakar. Då tänker jag att jag kan ju faktiskt få känna den smaken igen MEN jag måste vänta till mitt FUSKMÅL, och DÅ, när jag väntat på det och slutligen får äta vad jag vill, JA DÅ smakar chokladen extra bra och kan njuta till hundra!! :) 
Dessutom om jag fuskar är det ju bara mig själv jag får skylla sedan om det inte går bra i tävlingarna och min fysik inte har utvecklats till ett bra resultat, men om jag gör allt enligt schema så kan jag med gott samvete veta att jag gjort mitt bästa och allt jag kunnat, oavsett hur långt jag då kommer, kan jag förhoppningsvis fortfarande vara nöjd med mitt resultat och stolt över mig själv. :) 
I helgen dukade vi upp frukostbuffe med allt möjligt gott och mina ögon åt lite av varje, men jag var ändå nöjd med min gröt, ägg, äppel och kaffe - oavsett vad man äter smakar det alltid bättre i gott sällskap! :) 


Inga kommentarer: