tisdag 30 september 2014

Oreo mud cake recept

För alla chokladälskare och godisråttor : här kommer receptet på en av den godaste chokladkakan jag ätit (får man skryta på sig själv? jovisst! ;) ) Sanningen är att jag är urusel på att baka.. jag kan laga god mat men när det kommer till bakning gillar jag att ändra recepten och tror de ska bli bättre då, vilket istället resulterar i att kladdiga kakor blir torra, luftiga stora bullar blir kompakta torra klumpar.. jaa det blir alltså oftast motsatsen till vad jag tänkt. Men den här måste vara den första kakan som faktiskt blev precis som den skulle - helt utsökt god! Ni måste testa baka den! Den var lätt att göra och räcker till många eftersom den blir verkligen maffig i smaken! :)

Ingredienser:
150 gram  smör
3 dl  socker
1 dl  kakao
2 tsk  vaniljsocker
2 st  ägg
2 dl  vetemjöl
1 paket  oreokakor/dominokex

(Jag köpte en förpackning kex med två förpackningar i, vilken jag använde en "rad" av kex till bottnet och den andra "raden" kex till fyllningen.)

Fyllning och topping
300 gram  vit choklad
100 gram  mörk choklad
100 gram  smör
1 dl  grädde
1 paket  oreokakor/dominokex
1 påse  marshmallows



Gör såhär:
  1. Smält smöret i en kastrull och låt det svalna av lite efteråt. Blanda i resten av ingredienserna, ta ett ägg i taget (se till att smeten inte är för varm så att äggen skär sig) och avsluta med mjölet. Grovhacka Oreokakorna och blanda med i smeten. Häll smeten i en rund smörad form. Grädda i 170-200 grader mitt i ugnen i ca 20 minuter, låt sedan kakan svalna av lite.
  2. Hacka chokladen till fyllningen, värm grädde i en kastrull och rör ner chokladen i den varma grädden. lägg till smör och rör till en jämn smet, låt svalna lite. (Koka upp lite om det inte tjocknar men akta så det inte bränns!)
    Lägg minimarshmallows på den gräddade kakan, spara lite marshmallows till topping. Häll över chokladsmeten och häll på resterande marshmallows, tryck ner minioreokakor lite här och där. Låt kakan svalna och stelna i kylen minst 2 timmar eller upp till ett dygn. Den blir bara bättre om den får stå i kylen ordentligt länge. Servera sedan med grädde, bär eller glass!

    (Vi var 8 vuxna som åt av den och det for cirka 1/3-1/2 del av kakan.. så jag skulle räkna den räcker till 16 pers. Och fastän den känns allt för rinnig när du lagt ihop allt, no panic, den hinner stelna och bli sådär härligt kladdig-krämig efter några timmar i kylen)

Jag dekorerade med lite cashewnötter både under chokladsmeten och ovanpå. Marshmallowsen hade jag glömt att köpa så de hoppade jag över men den blev minst lika god ändå.

Uuhh.. jaa a, så var man snål till tusen igen. Får snabbt publicera dethär och logga ut, står inte ut att se på den goda kakan längre! :D

Inga kommentarer: