onsdag 24 september 2014

It was legday

Ahapp, en ny dag är kommen, mitt skifte lider mot sitt slut och jag blickar framåt mot några timmars sömn och sedan 4 dagar ledigt. Woppidoo!
Inatt har det varit riktigt kallt ute.. och även inne. Sitter med stickasockor och två tröjjor på mig och fryser endå. Hur snabbt kom inte denhär höstvintern på då? Tycker vi plötsligt har fått så hiskelit snabba väderförändringar nuförtiden här i vårt land. Nåjo, som tur har vi ju kläder att dra på oss och värme i våra hem, så man behöver ju faktiskt inte gnälla som små hamstrar.

Sådär på tal om annat.. mitt nya träningsschema är helt suveränt och jag vågar nästan säga att det känns som det bästa hittills.. passen är fler till antal än förut och tyngre. Det är klart alla träningar går att köra riktigt tunga, men det här schemat jobbar verkligen på mina svaga punkter och har många sets och många reps.
Mina benmuskler har värkt något fruktansvärt inatt, har försökt ha compressions calf sleeven på, värme, vatten.. men ändå sjukt träningsvärk. För att inte snacka om hur jobbigt det var att träna dem igår efter måndagens benpass.. Aija, men det är väl bara att vänja sig att köra tunga pass med en riktig mördarvärk i musklerna! Det är en såndär hat-kärlek känsla, det svider och gör så ont i musklerna så man vill gå runt och gråta en skvätt, på samma gång som det uppstår en härlig kämparglöd i ens kropp som ger både endorfiner och energi till både psyket och kropp! :)
Ok, nog om det.. nu ska jag gå och väcka eleverna och börja göra i ordning frukosten! Tjing! :) 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Jag studerar själv till socionom som du är, så jag undrar var det är du jobbar? Låter väldigt intressant av det lilla man får läsa. Såklart kanske du inte får berätta så mycket i och med tystnadsplikten som oftast gäller inom denna utbildning men en liten inblick vore kul :)

Du e verkligen sjukt inspirerande gällande träning och att motivera andra, fortsäta me he ;)

Anneli sa...

Du är duktig Sabina! Det är väldigt roligt att följa din träningsresa och att läsa om dina tankar och känslor. Suveräna texter! De motiverar även mig att sätta i övre växeln vad gäller min egen träning :)

Sabina sa...

Hej Anonym och Tack för din fina kommentar! :)
Va roligt att höra du har hittat samma studieintresse som mig, braa val! ;) Jag arbetar på Lagmansgårdens skolhem som ligger i Bennäs. Jag har fördjupning inom Familjearbete.
Lagmansgården är ett skolhem som hör till ett av statens några skolhem. Jag jobbar endast nattetid, oftast 3 nätter och sedan 4 dagar ledigt, i.o.m att mina skiften är 12h långa. Skolhemmet är indelat i olika avdelningar, och jag jobbar på avdelningen med bara flickor. Barnen/ungdomarna som bor vid Lagmansgården går i lagmansgårdens egen skola som finns på samma gård. Lärarna har hand om eleverna under dagen då det är skola och efteråt fortsätter vi vårdare att vara med eleverna resten av dygnet. Avdelningarna försöker ha en så hemliknande miljö som möjligt, och målsättningen är trygghet, stöd och fostran, rutiner och regler samt att eleverna ska få den grundläggande utbildningen avklarad. Ungdomarna har ofta hamnat till ett skolhem pga att den vanilga skolgången inte har fungerat, olika diagnoser kan vara en bakomliggande orsak eller problem i hemmet. Ungdomarna blir skickade till skolhem via socialen, och samarbete mellan socialen, föräldrar, ungdomarna och skolhemmet pågår hela tiden under barnets skolgång. Men sådär förövrigt så gör man mat tillsammans, har olika aktiviteter, projekt, diskussioner, städning och allt som hör till hemmets uppgifter. Jaa det finns ju massor att berätta men det här var en liten insikt! :) Väldigt intressant arbete! :)

Sabina sa...

Hej Anneli,
Tack tack tack för din kommentar, vad roligt att höra att jag kan motivera andra till träning, you made my day!! :)