tisdag 29 november 2011

Snöbollar


Det var många som var sugna på Julgodiset som jag hade satt upp i mitt tidigare inlägg, så här kommer receptet på SNÖBOLLARNA och lite tips om de andra sorterna! :)


INGREDIENSER:
200 g vit choklad
2 1/2 dl kokosflingor
1 ½ msk citronsaft

GÖR SÅHÄR:
1. Smält chokladen över vattenbad tills allt har smält.
2.
Rör i 2 dl kokosflingor och citronsaften.
3. Låt smeten svalna lite och forma sedan chokladmassan till kulor med händerna. Rulla bollarna sedan i kokosflingor. Ställ i kylen.

En annan sort gjorde jag genom att smälta ca 150 gram (blir ganska många) mellanchoklad i vattenbad, blandade i ca 4 msk jordnötssmör och lag upp i formarna med sked, sedan satte jag i 1 hel hasselnöt i varje form.


En annan variant gjorde jag genom att smälta mellanchoklad och vitchoklad i vattenbad, när det hade smält, blandade jag i ganska mycket (mätte tyvärr inte, så ni får ta på högt hur mycket ni vill ha) hasselnötskross (som finns att köpas på påse) och sedan lag jag bara smeten i små formar med en sked. Och sedan i kylen.

Och en sort tog jag på högt allting. Jag smälte nån matsked smör, sirap, lite honung och socker till en fin smet (sockret bör smälta helt). Sedan satte jag i lite kakao och rörde om. Slutligen satte jag i cornflakes och rörde om. Sedan satte jag det i formar och i kylen.


Ni kan hitta på vad som helst för variant, det är bara att ta fram allt ni tycker är gott och hitta på olika kombinationer. Man kan ju också göra halva formen en sort och när det har stelnat lite så sätter ni på en annan sort så blir konfekterna lite lyxigare. Sen kan man ju garnera med strössel, silverkulor, nötter, mandlar, russin, kokos, Jaa det är bara ni som sätter stop för fantasin! :)

LYCKA TILL! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Dom e allt för gooooda:)!!! O fina! Så tack för lilla julgåvan! Kram,syssan