tisdag 5 oktober 2010

Tänkvärt

Hej! Idag hade vi en lite mer läskig lektion. Vi pickade oss själv med en spruta fylld av koksalt. Det tog inte sjukt men jag är livrädd för sprutor, men klarade det nog endå.
Gick också igenom döden, hur man skall vårda och vad klienter har rätt till ifall de vet att de lider av en dödlig sjukdom. Läraren tyckte också att vi borde skriva ett vårdtestamente, så om vi dör så står det där hur och var vi vill dö, t.ex hemma? ensam? bredvid familjen? på ett sjukhus? Vem vet om man mittiallt blir påkörd, om en vecka, dag eller om en timme, därför kan man skriva ett vård testamente där det står t.ex vilken musik vi vill de ska spela på begravningen eller t.ex vad vi vill ha på oss. Blir så arg ibland på mej själv då man glömmer hur värdefull varje minut är, vi vet aldrig hur länge vi lever, varför slösa tid på att t.ex bråka. Man borde leva varje dag som om den vore den sista men oftast är man bara så självisk och lättretlig så man glömmer vad som verkligen är viktigt i livet, är det att vara sur en timme eller att förlåta och istället ha roligt. Och en sak som jag tycker är otroligt viktigt att tänka på, att aldrig gå skilda vägar eller gå och sova osams, tänk.. tänk om man vore osams och så dör den ena i en olycka! Tänk att leva med att inte få sagt förlåt, att leva med det i sitt samvete resten av livet. Skulle du kunna leva med det? inte jag. Varför är människan oftast så stolt och rädd att verka vara den "svagare"? Man kan aldrig säga "förlåt" och "jag älskar dig" för många gånger.


Har ätit middag och nu åkte Robin hem igen :( strax ska jag till Malenas och göra lite skolarbeten och sen på Bodypump med Mamma som är här på besök, det är till lite tröst iaf. Kan inte denhär veckan bara gå snabbt snabbt snabbt.. avskyr alla skolarbeten vi har fått nu, har noll lust. Nu måst jag gå. Chadå!

Inga kommentarer: