söndag 31 maj 2015

Träningsupplägg

Hej där havregryn! Idag är det söndag och jag är ledig! Helt ofattbart, har jobbat varje söndag nu sedan jag började på restaurangen. Så huvudet är lite inställt på att det blir snart dags för jobb, men nej ska ladda om och dra till gymmet istället för veckans sista pass. 
Har för tillfället 6 styrkepass i veckan som jag kör. 3 pass, 1 dag vila, 3 pass, 1 dag vila osv. Har fungerat riktigt bra och jag ser framemot styrketräningen. Som tur har jag ingen cardio nu för några veckor framöver innan vi kör igång med dieten igen. Vilket vi siktar på att dra igång med 10 veckor före tävling, så alltså en kortare dietperiod denna gång. Förra dieten körde vi igång med 16 veckor före men vilket resulterade i att jag var i tävlingsform 4 veckor före tävling, vilket är lite onödigt tidigt. Så istället försöker vi lägga upp lite längre offseason så jag hinner förhoppningsvis förbättra formen lite ytterligare till nästa tävling. 

På tal om cardio har jag minsann dock fått cardio i jobbet denhär veckan! Det har ju varit examens och studentfester hela helgen, så full rulle på jobbet och dessutom längre skift än vanligt. Igår efter jag hade jobbat mina 3 första timmar hade jag redan gått 8 000 steg och då hade jag ännu 9h kvar i samma tempo. Så idag känns mina ben överkörda och är totalt slut på energi. Som tur ska jag kötta bröst och axlar idag så benen får vila till imorgon då ben-passet väntar. :)

Formen känns bra och jag njuter av vanlig god mat, unnar mig efterrätt och gott när jag känner för det. Dock planerar jag att köra igång med hundra procentig kostschema från tisdag, men ska ännu känna efter om jag är redo att köra till fullt. Vet att jag måste vara inställd på att köra 100% med kosten, för det går inte att köra nästan 100.. det är allt eller inget för mig, eftersom släpper jag lite på schemat så släpper jag mer och mer och då är det ingen vits, det blir bara kaos i huvudet då.

Feeling happy, strong and healthy! :)

3 kommentarer:

Stephanie sa...

Hej Sabina!
Tänkte bara frågar hur du gör med maten på jobbet när det är stresigt och tar du med egen mat till jobbet eller äter du maten som serveras där? Skall själv börja arbeta på restaurang men det känns lite jobbigt att ta med egen mat på något sätt. Anledningen är att jag vill tappa i vikt och har därför egen coach som gjort kost o träningsschema åt mig och då vill jag ju följa det såklart. Känns jobbigt att förklara för dem varför jag har med egen mat då de som jobbar där inte riktigt är sp intsatta i fitnessvärlden så att säga. Hur gör du? :) lycka till med nästa tävling, stor inspiration är du! Tacksamför svar :). Kram!

Sabina sa...

Hej Stephanie! :) Och tack för din lyckönskning! :)

Roligt att du valt att börja följa kost och träningsprogram! :) Ja jag har varje dag med mig min egen mat, personalen på mitt arbete vet att jag följer kost och träningsprogram och jag har berättat för dem lite hur det går till och de vet hur viktigt det är för mig. Så därför har de på mitt arbete inget emot att jag har med mig min egen mat, snarare kanske tvärtom.. då äter jag ju inte av restaurangens mat och skulle jag göra det skulle de nog gå på minus med mitt ätande ;) Dessutom säljer vi pizza och sallad och det vore inte så bra för min del att äta pizza varje dag hehe.
Slänger in en matlåda nu som då i jobbet och därför är det oxo bra att ha flera små mål så att man håller energin uppe och ämnesomsättningen igång.

Jag tycker du kan förklara för dem på ditt arbete varför du har egen mat så att de förstår, finns det personer som inte förstår så behöver de inte förstå, det är ditt liv och ditt val.. Lycka till! :)

Stephanie sa...

Okej, tack så mycket! Tycker själv att det är upp till var och en, stället som jag jobbar på för tillfället där säljs endast snabbmat som hamburgare, kebab osv.. På vardagar har vi också lunch men det är oftast wienerschnitzel med ex franskisar och beasås eller gräddpotatis samt olika former av griskött som inte finns med i mitt kostschema.
Sen är det oftast så stressigt att jag endast hinner äta ett mål i jobbet om jag jobbar ca 8h. De som jobbar på mitt jobb är inte så insatta i "fitnesslivet" eller vad man skall säga :). Tack för ditt svar iallafall, nu känns det mycket bättre. Tycker det är lite jobbigt att folk ska fråga vad man äter och fråga varför man äter det och inte det här, men det är väl sånt man får leva med! :) Tack!