onsdag 13 maj 2015

Hälsosam chokladkaka

Har kvällsskifte i jobbet idag och det öööser ner regn ute, dessutom vilodag från gymmet idag så passade på att experimentera med lite bakning. Mitt sötsug infinner sig så gott som varje dag nuförtiden.. och eftersom jag vet hur jag fungerar, får jag lite socker vill jag ha allt socker som kommer i min väg. Så för att dämpa sötsuget denna onsdag (i väntan på helgen då jag åker raka spåret till Makuuni ;) ) så bakade jag ihop en chokladkaka. Enkelt och gott, OCH har såpass bra näringsvärde att du kan äta halva kakan till ett mål om du så vill! Love it!

Bottnet:
drygt 1 dl havregryn
2 msk kokosmjöl (går oxo med mandelmjöl eller lite mer havregryn)
1/2 mogen avocado
1 äggvita
kardemumma

Blanda ihop allt till en degklump och tryck ut i bottnet av en kakform. Smorde in formen med lite macadamiaolja (inget måste, och olivolja fungerar lika bra). Sätt i ugnen ca 4 minuter. 

Fyllning:
1 pkt svarta eller blandade bönor
1,5 dl havregryn
1 skopa choklad proteinpulver
0,5-1 dl vatten
10 droppar choklad stevia drops (behövs inte om du inte har det, men ger en bättre smak)
(mixa allt med en stavmixer så smeten blir jämn)
4 äggvitor (som tillsätts i den jämna smeten, vispa med en handvispel)
1,5 tsk bakpulver
2 msk kakaopulver

Häll sedan smeten i kakformen och strö eventuellt över lite hackade nötter, frön eller dylikt. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter (kolla så kakan inte blir för torr). 




Näringsvärde för hela kakan:
955 kcal, varav 79 g protein, 43 g fett, 108 g kolhydrater och 45 g fibrer!. Kakan innehåller inte socker eller transfetter, och innehåller dessutom massor av fibrer som behåller en längre mättnadskänsla! 
Ät med lite bär, walden farms sås, en mandarin eller kvarg smaksatt med stevia drops! Mums! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Thanke you for the wery good info of Hälsosam chokladkaka and so on.