tisdag 12 maj 2015

Oreo fudge mud cake

Här kommer receptet på den godaste kakan som finns! Och dessutom tar det rätt snabbt att laga den och enkel är den oxo att slänga ihop!
Receptet har jag hittat från Kokaihop.se .

Ingredisenser:
150 gram smält smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl mjöl
1 pkt oreokakor

Fyllning:
300 gram vitchoklad och 100 gram mörkchoklad (eller 400gram fazers mjölkchoklad, fungerar snäppet bättre)
100 gram smör
1 dl grädde

Garnering:
1 påse Marshmallows mini
1 pkt oreokaor
choklad eller valfria godisar
chokladsås


  1. 1. Smält smöret (i en rejäl kastrull, det är den du rör ihop allt i) och låt det svalna av lite. Blanda i resten av ingredienserna, ta ett ägg i taget och avsluta med mjölet. Grovdela Oreokakorna och blanda med i smeten. Häll smeten i en rund smörad och bröad springform. Grädda i 175 grader mitt i ugnen i ca 15 minuter, låt kakan svalna lite.
  1. 2. Finhacka chokladen till fyllningen, värm grädde i en kastrull och rör ner chokladen. Klicka i smör och rör till en jämn smet, låt svalna lite. (Koka upp om det inte tjocknar) Lägg minimarshmallows på den gräddade kakan, spara lite marshmallows till topping. Häll över fudgesmeten och häll på resterande marshmallows, tryck ner minioreokakor lite varstans, ringla över chokladsås. Låt kakan svalna och stelna i kylen minst 2 timmar, den blir ännu bättre med tiden.
Kakan går riktigt bra att frysa ner oxo, men kom ihåg att ta upp den flera timmar på förhand sen så den hinner tina.

Såhär såg Emilias och min Oreo fudge mud cake ut som vi bakade att äta till efter vår tävling! :) Supergod! 
Denhär bakade jag till min mamma helgen då vi firade morsdag! Lyckades riktigt bra, men jag skulle gärna ha fått sätta mer godisar ovanpå, hade nu hackade Omar-godisar och hackade chokladpraliner, men det blir lixom aldrig för mycket av det goda! ;) Tips. Cloettas fyllda chokobitar med salmiak eller toffe är ett superbra alternativ att garnera eller sätta i kakan! 


På tal om gott.. så har denhär helgen verkligen bestått av godsaker på varje bord! Har firat min mormor, min svärmor och på lördagskvällen bjöd mamma på taco-tortilla kväll. Har ätit så mycket tårta och sötsaker att det nästan kom ut ur öronen på mig! Så himla gott men inte så himla härlig känsla på kvällen då jag skulle gå och lägga mig. Det mest komiska är ju att jag mådde så dåligt på lördagskvällen och sa åt mig själv att det blir inte ett sockerkorn på söndag! Men ganska strax efter frukosten på söndag låg nog en godis i min mun.. och sen fortsatte dagen men godsaker. Haha jaja gudomligt gott var det iallafall! ;) Och all sockerladdning bidrog till ett extremt bra benpass igår! Tumbs up! 

1 kommentar:

Lina sa...

Finns oreokakor att köpa i vanliga butiker? :) sökte på prisma men hittade inga. Eller går det bra med någon annan kex? :)