onsdag 31 oktober 2012

Crossfit - if you will get your ass in shape

Jag har just varit, för första gången i mitt liv, på ett Crossfit pass! Jag och Emma tänkte att vi skulle testa det eftersom Joanna berättade om det, och det lät häftigt...
Det var så otroligt tungt, men väldigt kul och effektivt!!! Har ni någon gång varit på Crossfit? det är en himla bra träningsform som tränar hela kroppen, både styrka och kondition. Jag åtminstone kom helt säkert upp till min maxpuls, kändes som om jag skulle få en hjärtattack där ett tag.

Crossfitpasset går ut på
att man gör en träningsform maximalt i 20 sekunder, därefter vilar i 10 sekunder, därefter en annan träningsform i 20 sekunder och sedan vila 10 sekunder.. osv, ni fattar. Så gjorde vi 8 olika träningsformer efter varandra, sedan vilade vi 1 minut och därefter gjorde vi på nytt de 8 olika träningsformerna (20 sek, 10 sek, 20 sek, 10 sek....) vilade 1 minut och sedan ett varv till, (alltsomallt 3 varv genom de 8 olika övningarna) Det hela tog cirka 25 minuter.


 
Svetten rann, musklerna krampade, blodsmak i munnen... så himla jobbigt på samma gång som det är en så underbar känsla! :) Kommer helt säkert att gå fler gånger på detta pass. Det är enkla övningar, så detta pass kan man bra göra hemma också tillsammans med en kompis. Men då måste man nog ha hård disciplin så att man inte ger upp innan tiden är slut och att man orkar hålla ut.
Awesome!!! 

Inga kommentarer: