måndag 10 september 2012

Gott, enkelt, nyttigt bröd!


Nu ska jag tipsa er om ett väldigt snabbt-gjort, enkelt, supergott och nyttigt bröd som jag bakade efter jag kommit från Vasa idag...

Jag gjorde dubbelsats och tyckte inte alls det blev för mycket så jag tänker skriva receptet på en dubbelsats, om ni vill baka mindre, ta hälften av allt..

6 dl specialmjöl/fullkornsvetemjöl
6 dl rågmjöl
1 dl solrosfrön
2 tsk salt (jag lag en tsk flingsalt och 1 tsk vanlig salt)
2 tsk bakpulver
4 tsk bikarbonat (soda)
1 msk Anis
1 msk Fänkol
2 msk krossade linfrön
2 dl lingon
1,5 dl sirap
0,5 dl honung

6 dl filmjölk (ex. Norrmejerier´s)
(extra; satte 1 dl torkade frukter och russin oxo i)

Blanda ALLT tillsammans i en stor bunke och lägg det sedan i en insmord brödform, grädda i 150´C nederst i ugnen, cirka 30-60 minuter (beroende på hur din brödform är. Om brödet inte är så tjockt så kan det vara en kortare stund.) Sedan KLART, ÄT och NJUT! :)





Published with Blogger-droid v2.0.6

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ser väldans goo ut:)! Å matigt:)! Borde pröva detta! Kram, syssan

Sabina sa...

Jaaa superdupergott!! Kom hit på en brödbit imoron på dagen vettja, e ledig all day long! :) kraam

Anonym sa...

Både låter och ser gott ut!! ifall man inte har möjlighet att få tag på filmjölk, tror du man kan använda något annat istället, isf vad? :)

Sabina sa...

Ja det är så gott och såå nekelt att göra, man kan inte misslyckas eftersom det inte ska jäsa. :)
Men jaaduu.. jag skulle kanske testa att istället sätta naturell yoghurt,creme fraiche eller gräddfil :) Lycka till!