tisdag 12 januari 2010

Diet VS Träning

Började fundera lite på en sak jag tänkte på i gymmet som vikt och mat och sånt. Så frågade jag mig själv, vaför nån i hela världen har hittat på något så dumt som bantningspulver dieter. Sedan började jag fundera över positiva och negativa faktorer med detta. Varför inte bara dra sin häck till gymmet??!
Måste bara säga detta eftersom jag i flera tillfällen fått höra "men jag vill inte se ut som en bodybuilder" , Att träna menar inte att du får muskler under en träning, det krävs tid och engagemang för att bilda muskler. Dessutom tar det längre för kvinnor att bilda muskler eftersom vi inte bildar lika mycket testosteron, vilket är ansvarigt för uppbyggnaden av muskelmassa.

Pulverdieter, negativt:
-Dyrt (ca,50 e/veckan)
-Du måste skippa några eller t.o.m alla andra måltider och ersätta det med pulverdieten.
Vilket betyder att du inte får äta det du annars gör
-Du får inga muskler av denna metod
-Efter du slutat med pulverdieten så kan din kropp reagera mot den vanliga maten eftersom den inte längre är van med den, och resultera med att du går upp i vikt tillbaka
-Kan bli svårt att följa (ex. middagar m.m)
-Innehåller dåligt av fibrer vilket kan ge problem åt magen

Pulverdieter, positivt:
-Du går ner i vikt om du följer instruktioner

Metoden Träna, Negativt:
-kan vara dyrt ? (ca 50e/månaden) Vet inte om man kan kalla det dyrt?
-tar tid

Metoden Träna,positivt:
-Du får muskler
-Du blir piggare på dagarna
-Du börjar må bättre
-Du går ner i vikt om du tränar kaloriförbränning endast, i andra fall minskas fettprocenten och muskelmassan ökar
-Du får äta vanlig mat
-Det blir en hobby och du kan lära känna nya människor
-Det är kul!!







2 kommentarer:

jenny sa...

håller med ;)

Sabina sa...

Va bra!tack :P