söndag 20 januari 2013

Träningsfråga

- Hej Sabina! Läser din blogg med jämna mellanrum och du ger verkligen inspiration åt oss andra som vill träna och må bra! :) Själv har jag länge funderat på att börja med styrketräning på gymmet, men har aldrig testat det. Så har du några tips för nybörjaren? Vad ska man tänka på? Vilka övningar finns det att göra? Hur är det mat före och efter träningen? Många frågor ;) Ha de bra! // Elin

- Hej Elin, och tack för din kommentar! :)

Jaa du ska absolut testa att börja träna på gym! Det är så himla roligt! Många tror att man snabbt kommer bli för stor och stark och vågar därför inte träna med skrot :) Men som också de flesta vet är sanningen inte så, det krävs ihärdigt tränande med rätt teknik, planering, motivation, rätt kost och vila däremellan. Nu vet ju inte jag vad du har för mål, Men för att börja träna på gym kan ju kännas som en helt ny okänd värld. Jag började träna på gym för flera år sedan, men nu inser jag att jag då hade helt fel uppläggning, och kom då inte heller riktigt någonstans. De senaste månaderna har jag börjat med, att först och främst ha ett motionshäfte, där du skriver dag, datum och vad du har tränat, även varje övning, hur många repetitioner och med vilken vikt. Då kan du se tillbaka när du nästa gång ska träna samma muskel, vilka övningar du gjorde samt om du klarar av att ta flera rep eller lite tyngre vikt. 

Som tips skulle jag säga att det är helt suveränt att ha en träningsbuddy! Någon som peppar och pushar dig när det känns tungt, och som du peppar tillbaka. Så håller man också gymträningen man planerat in och skyller inte på att man är trött idag och hoppar över, utan pallrar asset dit eftersom din träningskompis kommer att stå och vänta på dig! :) 

Nu vet jag ju inte om du har funderingar på att träna 2-3 gånger i veckan eller 5-6? Jag kör mer få musklegrupper per träning men har då 5-6 träningar per vecka, men du kan också köra fler musklegrupper (vilket dock då tar längre tid) men på 3 träningsdagar. Om du tänkte köra 3 d/v, skulle jag rekommendera du delar upp det så att du tränar:

Pass1 - biceps, rygg och axlar
Pass 2 - ben, rumpa
Pass 3 - bröst, triceps, mage och vader

Och om du vill köra 5 dagar i veckan delar du upp dessa musklegrupper på flera dagar. Jag kör oftast 1 till 2 musklegrupper per pass, och gör dem 1 gång i veckan. Så t.ex benen och rumpan tar man då varje måndag.

Det finns massvis med olika övningar, så det gäller nog att du kollar på nätet på olika övningar. Om du söker träning för ben så slår du upp det på nätet och där hittar du nog massvis med övningar, det skulle vara väldigt smart då att du kopierar flera övningar som du sedan printar ut och tar med dig till gymmet med din träningsdagbok. Då kan du kolla igenom de övningarna när du funderar på vilken övning du ska göra. När du ska träna en muskelgrupp så ska du göra flera olika övningar som tränar just den samma muskeln, inte bara 1 eller två olika övningar. Det ska sviida och bulta! ;)

Innan man börjar stykreträna är det viktigt att du värmer upp, du kan köra ca 10 min på crosstrainern. Om du planerar att ha en period när du stykretränar och vill få musklerna att växa, så är det smart att låta konditionspassen vänta överlag några månader. T.ex tränar jag nu bara muskler, det vill säga jag blir större och går upp i vikt, men efter några månader kommer jag att börja med mer konditionsträning, så fettet försvinner (vilket det gör lättare desto mer muskler du har) och musklerna blir då synligare. Detta kallas att man Deffar som du kan läsa mer om här http://www.muscles.se/deffa-definiera-muskulaturen/ 

Kosten är väldigt viktig, men när du ska styrketräna är det viktigt att du får i dig mycket med protein för att musklerna ska kunna växa. Protein finns ju i bland annat ägg, kyckling, mjölk, kött, fisk, keso... här kan du läsa mer om det http://www.styrkelabbet.se/proteinrik-mat/ .Det är väldigt viktigt att starta dagen med en riktig brakfrukost, och äter regelbundet. T.ex. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Om du blir hungrig på kvällarna och det känns som att du skulle kunna fortsätta och äta i all evighet, så är det kanske ett tecken på att du ätit för lite under dagen. Det är bäst att äta mest från morgonen och sedan minska åt mot kvällen. Jag skulle också tipsa om att du kan dricka proteinshejker, som finns lite överallt just nu. Du ska kolla på innehållet, desto mer protein per 100gram desto bättre såklart. Och var inte rädd för nyttiga fetter, kroppen behöver från alla källor, så jag rekommenderar också att du äter kolhydrater ca 2 timmar innan ett träningspass, så orkar man bättre.

Hoppas du fick ut något av mitt svammel, bara att kommentera om du har fler frågor! :) Ha det bra och lycka till med din träning! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

1000 tack för att du tog dig tid att svara på alla frågor! :p

Ska genast skaffa ett gymkort och börja läsa på.

3ggr/veckan är nåt jag har tänkt och att dela upp kroppen som du beskrev låter vettigt :)

tack igen en gång! :)

kram // E.

Sabina sa...

Det var så lite så! :) JAA så ska det låta! Lycka till med din träning! :)
Ha det bra! Kram Sabina