måndag 28 december 2015

Vitchoklad kokosbollar och Oreotryfflar

Hejdär! Åj här har det ekat tomt under julen.. men har firat julen varje dag på flera olika ställen och haft fullt upp. Så vem hinner då blogga och vem hinner läsa bloggarna ens under jul? 
Hursomhaver har det varit en enormt bra jul, en av de bästa jularna! Har varit ledig i hela 4 dagar, så har firat den med Viktor, min familj, viktors familj, släkt och vänner. Massa god mat har avnjutits tills man på riktig trott man kommer spricka, mys framför brasa, timvis med samvaro, skratt och diskussioner, några liter glögg har druckits, några chokladkonfekt-askar har slunkit ner, och träning där emellan har dagarna bestått av. Alltså på bästa sätt :) 
Idag var jag tillbaka på jobbet och rutinerna sitter där de ska. Har jobbat och tränat ett tungt benpass med Linda, och därefter drog jag ett pass på gymmet. Resten av kvällen blir det att chillaxa på soffan. 

Här nedan kommer receptet på mina kokosbollar som jag oxo gjorde till min födelsedag: 


Vitchoklad Kokosbollar

200 gram vitchoklad
2,5 dl kokos
1 msk kokosfett
1,5 msk pressad citron

Smält chokladen och kokosfettet över vattenbad. När all choklad smält samman med kokosfettet, rör ner  2 dl av kokosen och citronsaften. Rulla sedan till bollar, och rulla bollarna i resterande kokos. Ställ i kylskåp tills de blivit fasta. Sen är det vara att avnjuta! :) 

Oreo tryfflar

1 paket oreokex (cirka 12 styckna kex)
100 gram philadelphia ost (naturell)
cirka 100 gram mjölkchoklad

Mixa oreokexen (jag använde mint oreokex.. men ni kan ju välja efter tycke och smak) till en smet, och tillsätt sedan philadelphiaosten och fortsätt mixa tills det blivit en jämn smet. Rulla sedan till bollar och ställ kallt i kylen tills de blivit lite hårdare i konsistensen. Smält sedan chokladen och doppa bollarna i chokladen och lägg bollarna på bakplåtspapper och in i kylen igen tills chokladen stelnat. Färdigt . Supergott.. och superenkelt!


Inga kommentarer: