torsdag 19 maj 2011

Tacopaj



Godmorgon på er! :) Vilket skitväder, spöregn! Är detta ett tecken på att jag måste sitta inne och göra tent? Idag har jag en del att ta itu me, men jag börjar med det roligaste så kanske jag inte hinner med det tråkigaste (tent) :P
Här skriver jag ner tacopajreceptet jag gjorde när min syster var på besök till Vasa, en enkel vanlig tacopaj, men god! :)

Tacooaj recept (ca.4 pers) :
Pajdeg:
150 gram smör
3
g
vetemjöl
1 krm salt
2 msk vatten
Fyllning:
Ketchup och tomatkross
400 g maletkött
1 lök
1 påse taco kryddblandning
1 röd paprika
Riven ost (ca en halv påse)
2 ägg
1 dl mjölk
Till servering:
2 dl gräddfil
1 burk majs
blandad grönsallad


1. Pajdeg: Värm ugnen till 200°. Hacka smöret och blanda det med mjöl, salt och vatten till en deg. Tryck ut degen i en pajform och låt den vila kallt tills ugnen är varm. Förgrädda pajdegen i tio minuter.

2. Tvätta paprikan och skär den och löken i bitar. Fräs köttfärsen och löken och blanda ner tacokryddblandningen.
Vispa lätt äggen och mjölken tillsammans.
Lägg ketchup i bottnet av pajskalet. Lägg tomatkross i maletköttsblandningen, Vänd ner paprika i maletköttet, fyll pajskalet med blandningen och sätt äggmjölkblandningen ovanpå och sist osten på. Grädda pajen tills osten är gyllenebrun. Servera och njut!

4 kommentarer:

Anonym sa...

3 g vetemjöl?

Sabina sa...

HAHA oj, 3 DL såklart! :D

Anonym sa...

Hur mycket tomatkross brukar du använda?

Sabina sa...

Typ 300, 400 gram? Tar lite på högt.Beror ju lite på hur mycket maletkött man använder också. Brukar ibland blanda typ lite över hälften av tomatkrossen i maletköttet efter det stekt och resten på pajbottnet. :)