tisdag 3 mars 2015

Hälsosam god pannkaka

Mina fingrar blev snåla på att få baka något sött idag! Men eftersom det inte går åt så mycket bullar och kakor här i huset så kom jag på idén att slänga ihop en hälsosam pannkaka till min pojkvän istället, som han kan äta som morgonmål eller mellanmål. 
Nu gjorde jag allt på högt och dessutom från huvudet.. men kan plita ner på ett ungefär hur jag gjorde! 
Hur enkelt som helst, supergott (enligt Viktor) och utan vetemjöl och socker. You can call it  protein-apple-banana-pancake! 




Ingredienser: (för en 24 x 31 cm plåt = 12 mindre bitar, typ för 3 pers skulle jag säga)

6 ägg
2 bananer
1 skopa vanilj proteinpulver
1 dl mjölk
200 gram keso
1,5-2 dl havregryn
1 krm äkta vaniljpulver
1,5 tsk bakpulver
Skivat äppel

Vispa äggen, tillsätt sedan mjölk, keso, proteinpulvret, vaniljpulvret och bakpulvret. Mixa bananerna och havregrynen i en annan skål med stavmixer, och tillsätt dem sedan till de övriga ingredienserna. Vispa några varv och häll ut på en insmord (med olivolja eller kokosfett) form. (dock inte för stor form så att den inte blir alltför platt.) Placera ut äppelskivorna ovanpå smeten. In i ugnen på 200 grader ca 20-28 minuter typ? tills ytan är gyllene brun. Ta ut och låt svalna. Servera med Skyr/kvarg och bär/nötter! Voilá! :)

2 kommentarer:

Christina sa...

Mums, det där lät gott.. ska jag pröva i helgen. :)

Simone sa...

*emoji med hjärtögon* Måste prövas fortast möjliga!